En frisörelev har ansetts genom ställningsfullmakt vara behörig att för en frisörskola träffa avtal om pris för hårvårdstjänst. Fråga när uppgivet pris varit felaktigt om frisörskolan till följd av reglerna om s.k. förklaringsmisstag ändå inte varit bunden av prisuppgiften. 10 § andra stycket och 32 § avtalslagen (1915:218); avgörande 2008-03-10; 2007-6389
Avbrottsersättning till elanvändare som drabbats av ett långvarigt elavbrott har jämkats enligt 10 kap. 13 § ellagen (1997:857) när arbetet med att få igång överföringen av el har senarelagts av det ansvariga nätbolaget av hänsyn till berörda arbetstagares säkerhet.
Sedan en flygning ställts in har passagerarna bokats om till en resa med buss. Detta har inte ansetts utgöra en ombokning till den slutliga bestämmelseorten under likvärdiga transportvillkor (artikel 8.1 i förordning [EG] nr 261/2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar).
Fråga om en konsument har rätt att få ersättning för kostnader som uppkommit när fel i en tjänst avhjälpts hos en annan näringsidkare än den som enligt konsumenttjänstlagen varit ansvarig för felet.
Fråga om jämkning av skadestånd vid fel i tjänst då konsumenten haft möjlighet att förutse och hindra en skada. 17 § och 34 § konsumenttjänstlagen (1985:716).
Fråga om kreditgivares skyldigheter vid återbetalning av köpesumma när ett köp har hävts (16 § tredje stycket konsumentkreditlagen). Avgörande 2008-10-03; ärende 2007-8516
Fråga om en kund från vars konto banken felaktigt dragit pengar under knappt ett års tid underlåtit att begränsa sin skada eller genom vållande ha medverkat till förlusten.
Fråga om nybilsgaranti börjar gälla vid leverans eller vid första registeringsdatum. Eftersom köpekontraktet, som upprättats av näringsidkaren, angett ordet nybilsgaranti utan någon närmare förklaring och det därmed varit oklart vilket datum nybilsgarantin ska börja respektive sluta gälla har avtalet tolkats till konsumentens fördel. Oklarhetsregeln; avgörande 2008-05-29; 2008-0501
Fråga om inom vilken tid fel i en besiktningstjänst måste reklameras för att konsumenten ska kunna åberopa felet. Ett villkor om en tvåårig reklamationsfrist har, mot bakgrund av ett vägledande avgörande från Högsta domstolen, ansetts skäligt.
Fråga om säljaren, när köparen avbeställt en vara, haft rätt att som ersättning enligt 41 § konsumentköplagen (1990:932) behålla av köparen betalad handpenning.
En bank betalade ut en summa pengar till en person som stod under förvaltarskap. Betalningen avsåg försäljning av fondandelar hos ett fondbolag och fondbolaget borde ha aviserat pengarna till förvaltaren. Banken, som inte kände till förvaltarskapet, ansågs inte ha varit skyldig att undersöka om det förelåg något förvaltarskap.
En språkreseelev har ansetts ha rätt till prisavdrag då denne bott och studerat tillsammans med endast svenska ungdomar, trots att marknadsföringen av språkresan gett intryck av att eleverna skulle komma att tala engelska både på lektioner och på fritiden.