SL har, genom att inte vidta tillräckliga åtgärder för att förebygga olycksfall, ansetts vållande till den skada en äldre dam åsamkats på grund av fel i en rulltrappas funktion.
Att en uppgift i bilregistret om en bils årsmodell ändrats genom AB Svenska Bilprovning och Vägverkets försorg har inte i sig ansetts innebära att bilen skall anses felaktig i köprättslig mening.
Fråga huruvida en försäkringstagare varit vårdslös vid lämnande av uppgifter i en hälsodeklaration. Även fråga om vem som är att anse som rätt motpart samt fråga om tillämplig lag.
Två deltagare i en golfresa har ansetts berättigade att i efterhand häva avtalet och få tillbaka vad de betalat för resan p.g.a. att golfskolan kom att ledas av en annan instruktör än den som avtalet avsåg.
I ärendet har behandlats frågan om vilka krav som bör ställas på ett energibolags specificering av de ersättningskrav som bolaget riktar mot konsumenter.
En bilköpare som vid leveransen blivit besviken över bilens färgnyans har inte ansetts berättigad att häva köpet - fel har inte ansetts föreligga i köprättslig mening (16 § 3 st. 2 p. samt 19 § 1 st. konsumentköplagen).
Posten har gjort gällande att den som löst ut två postförskottsförsändelser inte betalat för dessa, vilken uppgift mottagaren av försändelserna bestridit. Fråga om bevisbördans placering.
En bank har vid inlösen av en utländsk check av misstag betalat ut ett för högt belopp till kunden (condictio indebiti). Fråga om kunden är skyldig att återbetala beloppet eller inte.
Otydligheter i en researrangörs marknadsföring och resebevis har ansetts berättiga resenären, som missat avfärden, att få tillbaka vad hon betalat för resan.
En konsument har blivit bestulen på ett kreditkort utomlands. Kortet har därefter obehörigen använts för betalning av varor. Konsumenten har vare sig ansetts betalningsskyldig för belopp med vilket kontot övertrasserats eller för inköp som gjorts utan att förskrivna kontroller gjorts.
Fråga om en felaktig uppgift om antalet tidigare ägare av en försåld bil berättigat köparen till ett prisavdrag (jfr nämndens avgörande 1996-11-19; 1996-4185).
En researrangör har ansetts ha bevisbördan för att resenären vid beställningen av resan lämnat oriktiga uppgifter som fått till följd att researrangören inte kunnat uppfylla avtalet.
Köparen av ett plagg som krympt sedan det vattentvättats enligt skötselrådet på en lapp som sytts fast i plagget har ansetts berättigad att häva köpet, trots att muntliga uppgifter om att plagget skulle kemtvättas lämnats vid försäljningen.
En svensk teleoperatör som förmedlat ett s.k. call-backsamtalsavtal mellan en konsument och ett amerikanskt telefonbolag har ansetts skyldig att ersätta konsumenten för kostnader som uppstått på grund av att teleoperatören inte förmedlat vissa uppgifter till det amerikanska bolaget inom rimlig tid.
Sedan ett par resenärer i ett sällskap avbokat sin resa på grund av sjukdom har de kvarstående resenärerna av arrangören krävts på betalning för s.k. tombäddstillägg. Fråga om arrangören enligt resevillkoren varit berättigad till sådan ersättning.
Fråga om reklamation måste ske på resmålet för att en resenär i enlighet med 19 § paketreselagen skall ha rätt att åberopa fel och erhålla prisavdrag eller skadestånd. Eftersom frågan ansågs vara av principiell betydelse fördes tvisten till behandling av nämnden i plenum.
I ärendet har nämnden tagit ställning till hur många mil en begagnad bil torde ha körts samt till betydelsen av hur bilens mätarställning angivits i köpeavtalet.
Fråga om skadeståndsskyldighet förelegat för den som hjälpt en kamrat med trädfällning och därvid orsakat skada - kamraten har ansetts likställd med en arbetstagare (6 kap. 4 § skadeståndslagen).
SJ har ansetts skyldig att ersätta en resenär för förlusten av en resväska som stulit ur en låst sovvagnskupé. Tillämpning av 2 kap. 3 § järnvägstrafiklagen.
Fråga huruvida konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen är tillämplig beträffande avtal om köp samt installation av ett villalarm. Även fråga om reklamation gjorts inom skälig tid samt om ett företag kan anses ha en skyldighet att tillhandahålla reservdelar.
Brister i försäkringsbolags information om vad som behöver göras för att en hemförsäkring skall gälla när försäkringstagaren flyttar har medfört att försäkringstagaren ansetts ersättningsberättigad trots att skada inträffat i en bostad som inte var angiven i försäkringsbrevet.
Fråga om försäkringsgivares ansvarsfrihet när försäkringstagaren vid tecknandet av försäkringen lämnat oriktiga uppgifter om sitt hälsotillstånd och samband saknas mellan dessa uppgifter och ett senare inträffat försäkringsfall (6 och 9 §§ försäkringsavtalslagen). Eftersom frågan ansågs vara av principiell betydelse fördes tvisten till behandling av nämnden i plenum.
Fråga om vilken ersättning en researrangör har rätt till när en skidresenär, som upplysts om att snöbrist rådde på resmålet, avbokat resan två veckor före avresedagen.
Köparen av en dator, som upprepade gånger lämnats till säljaren för reparation utan att felen har kunnat åtgärdas, har ansetts berättigad att häva köpet. Köparen har därvid fått vidkännas avdrag för den nytta hon haft av datorn (44 § konsumentköplagen).
En fotograf har inte, utan att särskilt avtal träffats därom, ansetts vara skyldig att låna ut negativen till den som beställt en fotografering. Tillämpning av 49 a § upphovsrättslagen. Även fråga om rätt till prisavdrag vid dröjsmål med leveransen.
Den som betalat handpenning för ett par skor och därefter ångrat köpet innan skorna avhämtats har ansetts berättigad att få tillbaka hela handpenningen i kontanter (37 och 41 §§ konsumentköplagen).
Sedan en charterresa strax före avresan ställts in p.g.a. att flygplanet belagts med flygförbud har researrangören ansetts skyldig att ersätta en resenär (betala skadestånd) med ett belopp motsvarande skillnaden mellan priset på charterresan och det pris resenären betalat för en ersättningsresa med reguljärflyg (täckningsköp). Tillämpning av 13 och 14 §§ paketreselagen.
Fråga om vilka anvisningar en hudprodukt, som orsakat skador på ett plasthandfat, skall vara åtföljd av för att varan inte skall anses felaktig enligt 16 § konsumentköp-lagen.
För att strikt ansvar för skador som åsamkas passagerare, i detta fall matförgiftning, som enligt 9 kap. 17 § luftfartslagen åligger ett flygbolag skall gälla, måste det vara styrkt att smittan härrör från något som passageraren ätit ombord på planet.
En researrangör har ansetts skyldig att utge prisavdrag samt skadestånd till deltagare i en dyksafari eftersom safarin avbrutits p.g.a. att besättning och passagerare insjuknat i salmonella (15 och 16 §§ paketreselagen).
Avsaknaden av anvisningar och information om att en mobiltelefon inte får användas utomhus i fuktig väderlek har ansetts medföra att telefonen, sedan den slutat fungera efter att ha använts utomhus i sådant väder, har ansetts felaktig i köprättslig mening (16 § konsumentköplagen).
En båtägare som under flera säsonger anlitat ett varv för vinterförvaring av en segelbåt har, sedan varvet fått en ny ägare, ansetts haft rätt att utgå från att avtalet om vinterförvaring löpte vidare på i huvudsak samma villkor.
Fråga om förutsättningarna för den som driver kollektiv järnvägstrafik att ta ut kontrollavgift enligt lagen (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik.
Nämnden har funnit det ursäktligt att en konsument kontaktat en elektriker, och inte elleverantören, när störningar i elleveransen uppstått samt rekommenderat elleverantören att ersätta konsumenten för kostnaden för elektrikerns besök. Tillämpning av 11 kap. 10 § ellagen (1997:857).
Fråga om omfattningen av en konsuments skyldighet att ersätta skador på bil som han vållat vid provkörning av bilen; begäran av domstol om nämndens yttrande.
Efter tvätt har fläckar framträtt på klädesplagg som varit i kontakt med en hårprodukt. Nämnden har inte kunnat med säkerhet fastställa att hårprodukten ensam orsakat skadorna och därför avslagit yrkandet om ersättning för de förstörda plaggen.
Fråga om hur snabbt den som förlorat ett kontokort måste anmäla förlusten för att undgå ansvar för obehöriga uttag (34 § första stycket tredje punkten konsumentkreditlagen).
Fråga om underårigs bundenhet av ett avtal (9 kap. 7 § föräldrabalken). Även fråga om preskriptionsavbrott skett eller inte (2 och 5 §§ preskriptionslagen).
Fråga om omfattningen av säljarens skadeståndsskyldighet vid fel på en vara (30 och 32 §§ konsumentköplagen); även fråga om tillämpning av 27 § konsumentköplagen angående säljarens rätt att avhjälpa fel.
Enligt villkoren i ett bilförmedlingsavtal skulle parterna gemensamt upprätta ett protokoll med angivande av försäljningsobjektets beskaffenhet och skick. När så inte skett har uppdragstagaren inte ansetts kunna göra gällande krav mot säljaren på ersättning för vissa utförda reparationer.
Två flygpassagerare begärde ersättning av ett flygbolag för försening till följd av överbokning. Fråga om tillämpning av Europeiska Gemenskapernas (EG) råds förordning (EEG) nr 295/91 av den 4 februari 1991 om införande av gemensamma regler om kompensation till passagerare som nekas ombordstigning på luftfartyg i regelbunden lufttrafik. Även tillämpning av 1937 års lag om befordran med luftfartyg.