Fråga om ändrade avtalsvillkor och researrangörens underrättelseskyldighet i detta avseende och i fråga om resenärens rätt att i sådana fall frånträda avtalet (12 § lagen /1992:1672/ om paketresor). Även fråga om vem av resebyrån och researrangören som skall betraktas som resenärens motpart i avtalet.
Med hänsyn till det övergripande ansvaret för skadereglering som måste anses ankomma på försäkringsgivaren har försäkringsbolag inom ramen för försäkringens omfattning ansetts bära ansvaret för de fördröjningar som uppstått i ett skadereleringsärende.
Förhållandet lagen (1992:1672) om paketresor och luftfartslagen (1957:297) när det gäller prisavdrag och skadestånd i anledning av förseningar. Även fråga om vilseledande friskrivningsklausul och vad som är ersättningsgill skada.
Ett tvätteri som vill reservera sig mot resultatet av tvättbehandling bör göra det genom skriftlig reservation. Även fråga om en brudklännings värde med hänsyn bl.a. till plaggets karaktär.
Fråga om bil varit felaktig i köprättslig mening när uppgifterna i marknadsföringen om bilens startspärr inte överensstämmer med hur startspärren i själva verket var konstruerad.
Borgensförbindelse i anledning av ett hyresavtal har med stöd av 36 § avtalslagen ansetts vara oskälig. För att avgöra hur långt borgensmannens betalningsansvar sträcker sig har nämnden gjort en jämförelse med hyreslagens regler.
När parterna inte träffat något avtal om priset för en entreprenad har arbetet gjorts på s. k. löpande räkning. Enligt 36 § konsumenttjänstlagen (1985:716) skall därför beställaren betala ett skäligt pris för arbetet; även fråga om entreprenörsarvode och tidsåtgång för visst arbete.
Vattenskada i våtutrymme som aktualiserat tillämpningen av två regelsystem. Det ena är grundat på försäkringsavtalet mellan försäkringstagaren G och försäkringsgivaren. Det andra gäller rättsförhållandet mellan G och den av honom anlitade entreprenören som åtgärdat skadan och därvid en tillämpning av 4 § konsumenttjänstlagen (1985:716).
När en leverantör vid ett servicebesök inte upplyst konsumenten om vari ett fel bestått har därigenom konsumenten fråntagits sin reklamationsmöjlighet hos säljaren/montören. Bl.a. på grund härav har leverantören ansetts böra efterge sitt krav på ersättning för servicebesöket.
Fråga om det i varudeklaration vid försäljning av begagnad bil borde ha angivits att viss av biltillverkaren föreskriven service inte hade utförts och, då så inte var fallet, om bilen skall anses vara behäftad med fel.
Att marknadsföra en försäkring, som skulle tecknas före ett årsskifte, då endast några dagar återstod av året har visserligen ansetts vara mindre välbetänkt men eftersom försäkringsavtalet alltjämt var gällande, och det slutliga utfallet av placeringen sålunda inte kunde bedömas, ansågs någon egentlig tvist inte föreligga mellan parterna och inte heller att försäkringstagaren lidit någon skada.
Att glömma en dyrbar kamerautrustning på en parkeringsplats har ansetts vara en plötslig och oförutsedd händelse som omfattas av utrustningens allriskförsäkring. Fråga om hur mycket ersättningen bör jämkas med hänsyn till bristande aktsamhet.
Fråga om konsument haft rätt att avbeställa ett avgassystem som tillverkats på beställning och som vid avbeställningen funnits att avhämta på postkontor.
Fråga om bank genom otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd har tillfogat borgensman sådan skada att skadestånd bör utgå enligt 18 § inkassolagen.
Skadeståndsskyldighet enligt skadeståndslagen har ansetts föreligga för sotningsdistrikt vars felskrivning i brandsyneprotokoll föranlett reparation av en felfri kakelugn.
Resebyrå har som agent bokat hotellrum för resenärs räkning och har därför i förhållande till denne ansetts ha att svara för den brist i form av att resenären fått betala mer än bokat pris för rummet.
Fråga om lösöre i uthus omfattades av försäkring; marknadsföringen av försäkring har ansetts vara vilseledande genom att vara ofullständig och svårbegriplig.
Fråga om konsuments skadeståndsskyldighet vid avbeställning eller avbrytande av kurs; vid bedömningen av ersättningens storlek skall hänsyn tas till omständigheterna i det enskilda fallet
Fråga om ersättning ur tunnelbaneföretags försäkring; skadeståndsskyldighet enligt järnvägstrafiklagen har ansetts föreligga när en person skadats vid häftig inbromsning.
Tillämpning av lagen (1989:567) om ändrade betalningsvillkor för vissa statliga bostadslån m.m. Fråga om ändring av räntesats och räntebindningstid samt rätten att ta ut ränteskillnadsersättning vid förtidsåterbetalning av statligt bostadslån (jmf. ref 6 i ARN:s årsbok 1994/95).
En näringsidkare har ansetts skyldig att betala ersättning för skada som uppstått när en konsument använt en vara på sätt som angetts vid marknadsföringen av varan.
En arrangör av en s.k. teaterresa har ansetts skyldig att betala tillbaka hela priset för resan eftersom deltagarna kom för sent till teaterföreställningen (16 § lagen om paktetresor).
Fråga om storleken på skadestånd en konsument skall betala vid avbeställning av en päls; hänsyn har tagits till omständigheterna i det enskilda fallet.
En kommissionär som sålt biljetter till en rockfestival har inte ansetts skyldig att betala tillbaka pengarna när arrangemanget ställts in. Fråga om tillämpning av lagen (1914:45) om kommission.
Rätt till ersättning för förkommen eller förstörd film, utöver kompensation för själva filmen, förutsätter att fotografierna tagits vid ett unikt tillfälle och att de inte kan tas om.
En felaktigt uppgift om antalet tidigare ägare av en försåld bil har ansetts ge rätt till prisavdrag; även fråga om konsumentköplagens tillämpning (1 § konsumentköplagen).